Het lijkt erop dat wervend Nederland de komst van Google for Jobs serieus begint te nemen. 250 (!) recruiters woonden op 14 november de “Classroom Google for Jobs” bij, georganiseerd door Get.Noticed en Voor Tekst. Eerder was in Amsterdam een zelfde classroom georganiseerd die ook uitverkocht was. Vakgenoten gaan zich voorbereiden op Google for Jobs. Voor wie er niet bij was: wat heb je gemist?
Veel recruiters hebben interesse in het onderwerp. Toch heeft meer dan de helft geen idee of hun vacatures klaar zijn voor Google for Jobs. Tijd voor actie, want “Google for Jobs kan er morgen zomaar zijn”, aldus Dirk Driessen van Get.Noticed. “Ik kijk iedere dag of het al zover is”. Want Google gaat het niet aankondigen, plotseling zal het er zijn.
Wat is Google for Jobs precies en hoe zorg je dat je vacatures vindbaar zijn?
Google for Jobs is een recruitment platform. Een kruising tussen een jobboard, een aggregator en een zoekmachine. Net als Google Shopping heeft het een widget, die in Google een aantal zoekresultaten toont voor vacatures. Klik je vanuit de widget door, dan kom je op het Google platform voor vacatures. Google haalt haar resultaten van recruitment sites en jobboards en toont de vacaturetekst. Solliciteren gebeurt op de site waar de vacature afgehaald wordt. Staat een vacature op meerdere sites, dan kan de gebruiker kiezen waar hij of zij solliciteert.
Het zal duidelijk zijn dat het belangrijk is om aanwezig te zijn op Google for Jobs. Veel (73%) zoektochten naar een nieuwe baan beginnen immers op Google! En net als met de Google zoekmachine, wil je een zo goed mogelijke positie bereiken. Want wie vindt jou nog als je op pagina 10 of verder staat?
Google bepaalt
Google bepaalt voor een deel hoe goed jouw vacature ‘scoort’. Je moet simpelweg aan een aantal technische vereisten voldoen, anders ziet Google je niet staan:
- Je data moeten op de juiste manier ‘gestructureerd’ zijn. Anders herkent Google jouw vacature niet als een vacature;
- Je vacature moet een vacaturetitel en een vacaturetekst hebben;
- De plaatsingsdatum moet aangegeven worden;
- De organisatie moet erin staan (voor sommige intermediairs zou dat wel een ‘dingetje’ kunnen zijn. Je kunt dus niet werven voor “onze opdrachtgever”. Je noemt de opdrachtgever of je werft namens jezelf);
- En de locatie moet weergegeven worden. In sommige gevallen ook weer lastig voor intermediairs, want “omgeving Utrecht” zal niet als geldige locatie gelden…
Daarnaast zijn er ook nog aanbevolen velden. Het hoeft niet, maar het heeft wel invloed op de vindbaarheid. Dus eigenlijk moet het wel als je goed vindbaar wilt zijn…
- Salaris (range). Je kunt ervoor kiezen het niet te vermelden, maar dan zal Google aangeven wat er ‘in de markt’ voor een dergelijke vacature betaald wordt;
- Dienstverband;
- Vacature ID;
- Einddatum.
De doelgroep bepaalt
Naast de redelijk technische kant, waar Get. Noticed zich opwerpt als de autoriteit (ze hebben zelfs de informatieve website www.googleforjobs.nl gemaakt), is er ook een andere kant aan Google for Jobs. Daarmee komen we op het vakgebied van Nicol Tadema van Voor Tekst. De bezoeker van Google for Jobs bepaalt namelijk ook voor een groot gedeelte hoe goed een vacature scoort. Als een vacature de aandacht van de bezoeker lang vasthoudt, stijgt deze in de ranking. Google “WANT TO BETTER CONNECT EMPLOYERS AND JOB SEEKERS“. En daarbij geven ze de doelgroep wat ze interessant vinden. En hoe doe je dat? Door pakkende vacatureteksten te schrijven!
Nicol neemt haar gehoor mee in het “doelgroepgericht schrijven”. Dat begint bij het kiezen van de juiste functienaam. Wie denkt dat dat een creatief proces is, heeft het mis! Het gaat erom de functienaam te kiezen die de doelgroep verwacht bij een vacature. Waar dus het meest op gezocht wordt. Met behulp van Google trends wordt de meest gebruikte functie gekozen.
Daarna is het zaak om de aandacht te grijpen. Daar heb je tegenwoordig 6 seconden voor; een internetter heeft een kortere aandachtspanne dan een goudvis! Een pakkende intro, waarin direct staat waarom iemand voor deze functie zou moeten kiezen is dus essentieel. De echte, onderscheidende en doelgroepgerichte ‘Job Value Proposition’ moet in ongeveer 40 woorden tot uiting komen.
Als je de aandacht verdiend hebt, houd hem dan ook vast. Door:
- doelgroepgericht te schrijven;
- zoekwoorden te gebruiken die passen bij je doelgroep;
- te zorgen voor een aantrekkelijke opmaak;
- actief taalgebruik in te zetten, zoveel mogelijk in spreektaal van de doelgroep;
- de beweegmotieven en pullfactoren te noemden die de doelgroep belangrijk vindt;
- de lengte van je zinnen aan te laten sluiten bij het niveau van de functie (een WO-functie mag iets langere zinnen bevatten dan een VMBO functie);
- weg te blijven van cliché’s (de “bullshit bingo” was confronterend…);
- het salaris te benoemen in klinkklare euro’s
De glazen bol
Laat ik mijn glazen bol nog een keer uit de kast halen. Wat gaan we allemaal meemaken op het gebied van Google for Jobs?
- Google for Jobs komt nog dit jaar naar Nederland;
- de helft van wervend Nederland schrikt zich een ongeluk en moet de schade snel repareren;
- bedrijven die daarbij kunnen helpen krijgen het druk;
- bedrijven die Google for Jobs snel begrijpen gaan mooie resultaten schrijven;
En als het niet komt? Dan heeft de andere helft van wervend Nederland de opmaak en de teksten van haar vacatures verbeterd. En zij zullen ook op de traditionele kanalen veel beter scoren dan de concurrentie!
Foto Stef Geraets; slides uit de presentaties van Get.Noticed en Voor Tekst