Uitzendbureau anno 2024: uitzenden opnieuw uitgevonden

Wat was het leven van een uitzendbureau iets meer dan 20 jaar geleden eigenlijk eenvoudig… Je had een vergunning en mocht dus personeel uitzenden. De werkloosheid was hoog, dus mensen kon je wel vinden. Je had het alleenrecht op flexibiliteit, omdat de strenge ontslagregels niet voor jou golden. Bovendien had je veel vrijheid in het bepalen van het salaris van je flexkrachten. Als je dat lager maakte dan het CAO loon van de opdrachtgever, kon je een voor de opdrachtgever heel redelijk tarief rekenen. 

Inmiddels zijn we heel wat wetten verder en is uitzenden en detacheren een stuk ingewikkelder geworden. Bovendien vinden we onszelf volwassen genoeg voor een volwassen en dus fatsoenlijke uitzend-CAO. Ondanks alles zijn we er als branche in geslaagd om steeds maar te blijven groeien. Dit hebben we bereikt door steeds nieuwe innovaties door te voeren. En door onszelf te wapenen tegen alle wetswijzigingen. 

Nu staat de de volgende wetswijziging voor de deur: de Wet Arbeidsmarkt in Balans (WAB). Opnieuw een wet die uitzenden duurder maakt. En die bovendien het verschil in flexibiliteit tussen een vast contract en een uitzendcontract kleiner maakt. 

Zullen we als branche ook dit keer weer creatief en flexibel genoeg zijn om sterker uit de nieuwe situatie te komen? Of wordt het tijd om onszelf helemaal opnieuw uit te vinden? 

Durf te dromen: het nieuws in 2024

Ik laat me meevoeren door mijn dagdromen en bedenk hoe het nieuws over onze branche er over 5 jaar uit kan zien.

KNAR bank enige directe werkgever in top-10 favoriete werkgevers

KNAR bank is vierde geworden in de verkiezing tot meest populaire werkgever van Nederland. Daarmee is het de enige directe werkgever in de top-10. De rest van de top bestaat alleen uit uitzend- en detacheringsbureaus.

KNAR CEO, oud-youtuber Enzo Krol toont zich trots op zijn prestatie: “als directe werkgever kun je natuurlijk nooit de afwisseling bieden die een intermediair biedt. Toch is het ons gelukt om onze mensen een groeipad te bieden dat vergelijkbaar is met dat van uitzend- en detacheringsbureaus. En dat valt niet mee. Onze mensen hebben immers maar 1 bedrijf waar ze alles in moeten leren!”

Ook de trotse winnaar Bert de Vries, CEO van IT-detacheerder Goldbrush heeft respect voor de prestatie van KNAR: “Ik ben natuurlijk apetrots op onze prestatie. Na onze derde plaats van vorig jaar, hebben we nog meer focus gelegd op onze medewerkers. Dat heeft zijn vruchten afgeworpen! De vierde plaats van KNAR vind ik knap. Voor een bedrijf dat ‘werkgever zijn’ niet als core-business heeft hebben ze het echt fantastisch gedaan. Voor ons is het natuurlijk allemaal een beetje gemakkelijker. Wij kunnen ons volledig focussen op onze werknemers, omdat dat onze enige kapitaal is.” “Overigens,” voegt hij met een knipoog toe, “hebben wij nog genoeg medewerkers bij KNAR gedetacheerd”

Uitzendbranche bijna grootste opleider van Nederland

Het reguliere beroepsonderwijs voelt de hete adem van de uitzendbranche in haar nek als het gaat om het afronden van de meeste opleidingen. Als de stormachtige groei van de afgelopen jaren doorzet, zal de uitzendbranche volgend jaar goed zijn voor het grootste aantal diploma’s.

Eigenlijk hebben uitzendbureaus pas sinds 2021 serieus werk gemaakt van het opleiden van personeel. Toen begonnen zij hun arbeidsmarktkennis in te zetten om nieuwe medewerkers klaar te stomen voor de eisen die de moderne arbeidsmarkt stelt. Daarna is het allemaal in een stroomversnelling gekomen.

Het reguliere onderwijs geeft zich echter niet zomaar gewonnen. Staatssecretaris Jan de Kam: “Het reguliere onderwijs is flink wakker geschud door de snelle groei van de opleidingspower van de uitzendbranche. In het reguliere onderwijs is echter zoveel kennis aanwezig… Met de nieuwe wetgeving zijn zij klaar voor een come-back. Ik zal zorgen dat de wetgeving het reguliere onderwijs in staat gaat stellen om net zo wendbaar te zijn als het onderwijs van de uitzendbranche.”

Arbeid internationaler dan ooit

Arbeid is internationaler geworden dan ooit. De recente verbeteringen in het internationale openbaar vervoer maken dat afstand steeds minder een rol speelt in het accepteren van een baan. Nederland is koploper op de internationale arbeidsmarkt. Ruim 30% van de werknemers is afkomstig uit het buitenland. De nummer twee Oostenrijk komt met 21% flink tekort voor de koppositie. Een analyse van het Nederlandse succes op de internationale arbeidsmarkt.

Uitzenden en detacheren is traditioneel een belangrijke sector in Nederland. Daar zit meteen de crux: uitzendbureaus zijn traditioneel heel goed in staat om de werving en onboarding van internationale werknemers in goede banen te leiden. Dat doen zij al sinds de jaren ‘90. Toen kwamen de eerste arbeidsmigranten uit Polen in ons land werken. In de loop van de jaren is het aantal buitenlandse werknemers alleen maar gegroeid. De tweede belangrijke factor is de sterke verbetering van schoon en snel openbaar vervoer. De reistijd van Split naar Amsterdam is bijvoorbeeld de afgelopen 10 jaar met 70% gedaald!

Plaats een reactie