Een andere baan aannemen doe je niet zomaar. Dat is een ingrijpende beslissing. Zeker als je nu al een goede baan hebt. En wees nu eerlijk: zou uw ideale kandidaat op dit moment werkloos zijn? Als sollicitant wil je een goed gevoel hebben bij de baan en bij het bedrijf waar je gaat werken. Dat betekent dat u als werkgever moet zorgen dat u een goede indruk maakt!

Heldere teksten

Een goede positionering van uw bedrijf als werkgever is enorm belangrijk! Wat voor u vanzelfsprekend is, kan voor een buitenstaander heel bijzonder zijn. Daarom begint het neerzetten van uw bedrijf met het belangrijkste deel van communicatie: luisteren. Luisteren naar u, luisteren naar ‘de werkzoekende doelgroep’ en luisteren naar uw werknemers. Want wie kan uw kracht beter beoordelen dan uw tevreden werknemer?

Pas na het bepalen van de boodschap moet het uitgewerkt worden. In heldere teksten, waarbij rekening gehouden wordt met de vindbaarheid in zoekmachines. En misschien ook wel in filmpjes of in infographics. Want ‘een beeld zegt vaak meer dan 1000 woorden’.

Vacatureteksten hebben hun eigen eisen: eerst moet je de aandacht trekken tussen alle vacatures op een jobboard. Daarna wil je de kandidaat verleiden en tevens informeren over de functie eisen. Ten slotte wil je dat de kandidaat solliciteert of contact opneemt. Het schrijven van een vacaturetekst is een vak apart.

Xapax gelooft in klare taal. “Als mijn buurvrouw het niet kan begrijpen, dan is mijn verhaal te ingewikkeld”. Daarom blijven we sleutelen aan een tekst, totdat het écht begrijpelijk is. Zonder fratsen.

Herrie

Communicatie is ook zorgen voor zichtbaarheid, ‘herrie maken’. Door op het juiste moment de boodschap te brengen bij de juiste mensen. Welk middel we daarvoor gebruiken is helemaal afhankelijk van de situatie. Soms is een social media campagne de beste manier en soms is WhatsApp of e-mail misschien wel het beste middel. Hoe dan ook, we zullen onze doelgroep bereiken!

Ervaring in communicatie

De communicatie van Humares, Maintec en Teqoia was vooral gericht op zichtbaarheid: ‘herrie maken’. Zorgen dat de kracht van het bedrijf niet beperkt bleef tot een ‘goed bewaard geheim’, maar dat alle goede initiatieven ook bekend werden in de markt. Schrijven en uitgeven van persberichten, aansluiting zoeken met partijen met autoriteit en zorgen voor een goede zichtbaarheid op sociale media en het Internet.

Interne communicatie en het organiseren van trainingen en evenementen behoorden ook tot het takenpakket.