Personeel werven: 4 redenen om het uit te besteden. En 5 om het zelf te doen…

De vent maakt de tent (zo is de uitdrukking, maar de vrouw natuurlijk net zo goed). Het juiste personeel is succesfactor nummer één voor uw bedrijf. Maar hoe komt u aan de beste mensen? Gaat u zelf op zoek of laat u het over aan een specialist? In deze blog leg ik uit waarom het in veel gevallen beter is om de werving zelf in de hand te houden. En wanneer u het beter kunt uitbesteden.

“You get what you deserve”

Los van hoe u de werving aanpakt; alleen de beste werkgevers verdienen het beste personeel. Zeker in de huidige markt, waarin werknemers kunnen kiezen bij welk bedrijf ze willen werken. Investeer dus tijd en geld om een aantrekkelijke werkgever te zijn! Voor de meeste werkgevers geldt: als u hooguit 10% van uw wervingsbudget – en vooral uw aandacht (!) – inzet voor het verbeteren van de relatie met uw werknemers, dan betaalt zich dat dubbel terug. In werkplezier, in productiviteit, in het behoud van personeel en uiteindelijk in uw toekomstige werving. Betrek uw werknemers bij uw bedrijf en maak ze trots om bij u te werken. Laat ze zien wat de impact van hun werk is op anderen.

Hoewel salaris nog steeds als belangrijkste voorwaarde bij het accepteren van een baan geldt, volgen een vast contract, werksfeer en inhoud van het werk op de voet. Zeker bij hoog opgeleiden! Hoewel arbeidsvoorwaarden zeker van belang zijn, zijn het vooral de ‘softe’ onderdelen van een baan die mensen écht happy maken. U zoekt enthousiaste en gemotiveerde werknemers en zet uw voordeur wijd open voor hen? Draai het eens om – zorg dat u een werkgever bent die uw werknemers gemotiveerd en enthousiast houdt en uw goed functionerende werknemers zullen niet door de achterdeur verdwijnen!

Ga uw werknemers eens vragen wat ze leuk vinden aan het werk bij uw bedrijf (of laat het een “onafhankelijke derde” doen) en vraag ze ook eens wat hun tevredenheid (nog) verder zou vergroten. U zult verrast zijn naar de antwoorden!

Waarom uitbesteden?

1. Recruitment is een vak

Het vinden en aantrekken van personeel gaat niet vanzelf. Zeker in de huidige krappe arbeidsmarkt vergt dat kennis en vaardigheden die misschien heel ver van uw core-business afliggen en die u ook niet in huis wilt hebben. Schakel in dat geval een specialist in! Een goed werving & selectie- of detacheringsbureau weet heel goed waar zij moet zoeken naar de kandidaat die bij u past. Misschien hebben ze zelfs al kandidaten in hun netwerk. Vergeet niet: slechte werving staat garant voor slecht personeel!

2. Eigen oplossingen

Uitzend- en detacheringsbureaus hebben al jaren te maken met een grotere vraag naar personeel dan aanbod. Zij hebben vaak creatieve oplossingen ingericht om toch aan de vraag te kunnen voldoen. Buitenlands personeel, vakgerichte oplossingen en dergelijke. Misschien is het ook voor u een alternatief!

3. Tijdelijke inzet

Bij projectmatig of seizoensgebonden werk is het alleen contractmatig al interessant om een uitzend- of detacheringskracht in te zetten. U hoeft zelf niet te werven en u heeft geen rompslomp van contracten en administratieve verwerking van de salarissen. U weet precies wat u kwijt bent per uur en het risico van ziekte, leegloop of niet functioneren is heel beperkt. Bovendien zijn er steeds meer mensen die bewust kiezen voor afwisselend werk. Deze mensen vindt u vooral bij de (gespecialiseerde) flexbureaus.

4. Snelheid

Goede bureaus zijn dagelijks bezig met het uitbouwen en onderhouden van hun bestand met werkzoekenden. Heeft u snel een nieuwe medewerker nodig, dan kan zo’n bureau u wel eens heel erg goed van dienst zijn.

Waarom zelf doen?

Er zijn echter ook heel goede redenen om zelf te werven. Zoals Geert-Jan Waasdorp in zijn Blog laat zien, slaan we door: “Veel organisaties, met name in de zorg, overheid, onderwijs en zakelijke dienstverlening, besteden op 1 dag meer aan de inhuur van flexwerkers (uitzend, detachering en zpp’ers) dan het totale budget voor recruitment en arbeidsmarktcommunicatie van 2019.”

1. Bij een bureau moeten ze ook eten

Om maar eens op zijn Nederlands te beginnen: een bureau moet ook geld verdienen. Daar is natuurlijk niks mis mee, maar u moet altijd de afweging maken of de meerwaarde groot genoeg is voor die kosten. Misschien kunt u voor 4 recruitment fees zelf ook wel iets heel moois neerzetten…

2. Versterk uw merk

Uw werkgeversmerk staat niet los van uw commerciële merk. Als u een goede wervingscampagne doet, dan straalt dat af op uw merk ‘op de markt’. Bij uitbesteding is deze bijvangst niet voor u, maar voor het wervingsbureau! Laat zien dat uw gave bedrijf ook een gave werkgever is. Op deze manier snijdt het mes van uw wervingsbudget aan twee kanten

CoolBlue past dit principe heel mooi toe. In hun reclamefilmpje volgen ze een bezorger die uitlegt hoe goed de dienstverlening van CoolBlue is. En vlak na het filmpje volg een heel korte commercial “wil jij ook bezorger worden…”. Het mes snijdt aan twee kanten!

3. Ik zie, ik zie wat jij niet ziet…

Een werkzoekende wil gevoel krijgen bij de baan en het bedrijf voordat hij solliciteert. Niemand kan dat zo goed overbrengen als uzelf. U kunt de werkplek laten zien, de collega’s waar de sollicitant mee komt te werken. En u kunt precies aangeven waar uw bedrijf voor staat en hoe u met uw personeel omgaat. Geen bureau kan dat zo goed als u!

Ik hoor u vragen: “Moet ik dan foto’s van de werkplek toevoegen en verhalen van collega’s?”. Liefst wel! Maar een serieuze kandidaat zal zichzelf ook verdiepen in uw bedrijf en vindt op Internet of LinkedIn heel veel informatie over u en de mensen die bij uw bedrijf werken. Dat geeft ook al een gevoel.

4. Alleen u kunt uw medewerkers als ambassadeurs inzetten

Nog steeds is de nummer 1 bron voor het vinden van een baan het eigen netwerk! Meer dan 20% van de Nederlanders die een (nieuwe) baan vindt, doet dit via het eigen netwerk. En dat percentage stijgt jaar-over-jaar! Besteedt u de werving uit, dan ontneemt u zichzelf de kans om via-via aan goed personeel te komen.

Zet uw tevreden medewerkers in als ambassadeurs. Help ze om hun netwerk (ook) aan een gave baan te helpen. Dat hoeft niet altijd met dure referral programma’s; een echt tevreden werknemer gunt zijn vrienden ook het beste!

5. Kennis is in te huren

Een goede interim recruiter kan uw bedrijf vooruit helpen. En de kennis die u opdoet heeft ook waarde na het vertrek van de recruiter…

Ten slotte toch even preken voor eigen parochie: als u zelf op een aanstekelijke en effectieve manier wilt werven, neem eens contact met me op voor een vrijblijvend plan van aanpak (06-10942038).  

Plaats een reactie